Om å ikke føle seg hjemme på bokfestival

Det var bokfestival i Oslo i helgen, og utifra programmet å dømme handlet det for det meste om at den norske bokbransjen hyllet seg selv og sine.  Slik er det ofte med kultur i Norge.  Du har mektige bransjeaktører, med tette bånd til stat og medier, og et høytidelig selvbilde.  Disse folka driver ikke med hvasomhelst, de leverer Kultur.

Som fanatisk bokelsker er dette for meg litt som å komme inn i en fremmed verden.  En verden hvor man riktignok snakker om bøker, og skriver bøker, og opphever Boken til det høyeste i vårt samfunn, men hvor jeg får følelsen av at man mener noe annet med “bok” enn jeg gjør.  At det er noe som ikke stemmer.

For jeg tror ikke norsk litteratur er god nok til å fortjene dette selvbildet.  Jeg sier ikke at alt er dårlig, men at det er noe galt med selve bransjen, noe uærlig med måten den driver på, med sine tette bånd til kulturpolitikere og kulturelite.  Man leverer kvantitet, ikke kvalitet, og tror man dermed bygger en kulturnasjon.

Det som plager meg er dette: Hvis det virkelig finnes noen store talenter blant unge norske forfattere, hvorfor gjør de ikke opprør mot bransjen og kulturdepartementet?  Ser de ikke selvmotsigelsen i å være en snill og lydig statsfinansiert forfatter?

Dvs., jeg forstår jo hvorfor: Det er der alle pengene er.  Man vil jo leve av dette.  Og slik videreføres sykdommen til neste generasjon.

Leave a Reply

