Oslo bør også innføre rushtidsavgift

Eirik Løkke skriver i Minerva at Bergen bør innføre rushtidsavgift.  Det er bra for pendlerne, bra for luftkvaliteten, og bra for økonomien.

De samme argumentene gjelder i Oslo.  Når du kjører bil i rushtiden påfører du andre reisende – også de kollektivreisende – en kostnad mot deres vilje.  Ved å prise den knappe ressursen byasfalt er om morgenen og ettermiddagen føres denne kostnaden tilbake på bilistene som forårsaker den. De betaler i større grad den fulle prisen for sin egen bilkjøring – i stedet for å tvinge andre reisende til å subsidere seg.

Når jeg nevner rushtidsavgift for folk som kjører bil kommer samtalen fort over på alle de stakkars foreldrene som må kjøre barna i barnehagen.  Sant nok, men når jeg kikker ut av bussvinduet på en fastlåst kø ser jeg lite til disse barna i baksetet.  De aller fleste bilene har ingen passasjerer i det hele tatt. Og om det er noen foreldre med barn på vei til barnehagen der, så tror jeg de også ville satt pris – bokstavelig talt – på å komme fortere fram.

Å kjøre bil i storby er rett og slett å misforstå hva en by er for noe.  Det er litt som å forvente å finne en enebolig med stor hage midt i sentrum.

Å bygge flere veier hjelper ikke, for da kommer det straks flere biler.  Det eneste som hjelper er at folk slutter å sløse med andres tid, og setter seg på bussen, trikken eller t-banen.  Da er rushtidsavgift et godt sted å begynne.

6 Responses to Oslo bør også innføre rushtidsavgift

  1. Bjørn Magne Solvik says:

    Hva vil du bruke avgiftspengene på, noe spesielt eller skal pengene på i den store potten til staten eller kommunene?

  2. Dette handler ikke om å skaffe penger til staten. F.eks. kunne man kutte tilsvarende i en annen skatt eller avgift.

  3. Konrad says:

    Offentlige budsjetter er jo en stor sort gryte. På sikt har det lite å si hvor pengene kommer fra, så sant politikerne ikke binder seg til masten og lovfester at inntektene skal gå til bestemt formål (f.eks. sponsing av kollektivtrafikk, andre miljøtiltak).

    Helt enig med Bjørn.

    Myten om “barnehagekjørerne” er allerede plukket ned.

  4. “Myten om “barnehagekjørerne” er allerede plukket ned”

    Finnes det tall på det?

  5. Konrad says:

    Ja, omtalt i nyhetene. Fra hukommelsen i størrelsesorden 3-5 % av trafikken i rushtiden er folk på vei til/fra barnehage eller tilsvarende. Mye av barnehagekjøringen er dessuten ikke på de mest belastede veiene.

  6. OJ says:

    Støttes! Jeg er barnehagekjører om vinteren, og betaler gjerne avgiften. Skulle selvsagt helst sett at det gikk til billigere og bedre kollektivtrafikk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s